onsdag 10 augusti 2016

bäst före datum får en ny chans


Jag har länge kännt mig bitter över hur detta slit och släng samhälle är uppbyggt, att kläder köps för att de man senaste köpte inte längre känns rätt. Det är stora saker, och omöjligt att gräppa i ett blogginlägg. Hur andra väljer att konsumera är inte min sak och det hur människorna i Bangladesh mår att sy alla modekläder är väl inte heller min sak. Inte i detta blogginlägg iallafall..

Däremot vill jag lite beröra begreppet Bäst före som många tror att är ett synonym med Kasta bort. Så är ju sällan fallet dock. Jag förstår att butiken inte kan sälja till fullt pris mera efter bästföre datumet gått ut. Men stora delar av det som kastas bort av butiken kunde klara av en andra chans, även den mat som passerat bästföredatum hemma i våra kylskåp. Vårt lilla trädgårdsland består av enbart andra chanser i år...Ville i år pröva på en värmebänk. Men istället för att vara tidigt ut på våren så tog det sin tid före de gamla brädorna blev en låda och grannens hästskit hämtats, så trodde faktiskt det var lite bortkastat arbete. Men icke. Det har varit mycket tillfredsställande att odla med frön där bäst före datum passerat för länge sedan och fått se hur butikens bortratade kryddväxter återhämtar sig och ger vacker skörd. Det ger maten mersmak.









Årets spenat skördad, väntar och ser vad jag skall fylla tomrummet i lådan med. Nått dyker säkert snart upp.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...