måndag 26 augusti 2013

inkokt tomat

Jag är väldigt fachinerad av danska Camilla Plum, skulle hennes böcker finnas på svenska så skulle jag ha dom alla...för danska är lite svårt...
En av de saker hon lagat är inkokta tomater. Det såg så lätt och så gott ut, så det har nu funnits på min "att göra lista". Plötsligt hade jag massor på tomater, extra kära tomater (som min kära gudmor sått i min kära mommos trädgård, men mommo flyttade just till himlen, så tomaterna behövde också få ett nytt hem och transporterades av min kära mor hitt till oss. Därför extra kära tomater)

före ugnen

Inkokta tomater

Började med att diska upp glasburkar, sterilisera burkarna i ugnen (med lite vatten i bottnet) och koka locken.
Tvättade tomaterna och skivade/delade upp tomaterna i burkarna, försökte få in mycket tomat i varje burk. Fyllde sedan på med vitlök och basilika i burkarna, försökte trycka ner dom. 1-3klyftor vitlök i varje burk och 1-2 kvistar basilika. Strödde över med grovt havssalt och fyllde sedan burkarna med 2/3 olivolja. Olivolje mängden var nog i överkant, men ville försäkra mig om att vätskan skulle täcka tomaterna...
Satt locken löst på för att det inte skulle sprätta i ugnen. Satt in dom i ugn på ca 110gr. De skulle vara i ugnen tills det bubblar i oljan. Locken kunde man sedan skriva på ordentligt när de lite svalnat och ingen ånga längre behöver bort.




4 kommentarer:

  1. Beklagar sorgen! Visst it att mommo din har gått bort, kram till dej!! H: johanna (sippan)

    SvaraRadera
  2. Tack. Du bor för långt bort kära du, så du hör inte våra lokala "nyheter". Tur att hon slapp lida mera. Kram Ida

    SvaraRadera
  3. Oj de där lät spännande. Dom vill jag smaka :).

    SvaraRadera
  4. Anna, du får påminna mig!!...jag glömmer ju bort att bjuda -klart du får smaka! :)

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...