söndag 17 februari 2013

första tvålen

my precious. Agnes handmade, nässeltvål. :) Grundreceptet från Saara Kuhas bok, med egen tvist av nässlor o lavendel (kunde ju så klart inte låta bli att pröva på lite eget..)

så klart är jag såld, det var ju så roligt att laga tvål! Lagom spännande att laga och nästan oändligt lång väntan att få öppna paketet och skära tvålen (vänta i 24h)
Försöker nu intala mig själv att inte mera i kväll ställa till nästa tvålkok. Kommer att sluta med att vi har tvålar i mängd och massor, så vi lär ju kunna tvätta händerna iallafall. Hoppas jag skall uppnå stor vishet och kunna laga egen shampoo-tvål. Har över ett år använt mig av flowkosmetiikka shampotvål och kan inte se nån återvändo. SÅ lätt att packa med på simhallsresan. Slipper en massa flaskor, men däremot behövs ju en tvålkopp.. Skulle vela tillverka en tvål-shampo som rengör men inte torkar ut (hmm skulle honung kanske vara en ide´...?)
Här sitter jag och planerar och har inte ens fått testa tvålen jag just skurit upp, för neeeij, nu ska det väntas en veck o Då kan man testa. Men först efter ca en månad kan man ta tvålen i användning. Då har tvålen mogna klart, blivit mild och uppnått det rätta ph värdet.

för den som blev intressrad av att laga egen tvål se tex:
saippuakuplia
saippuafoorumi

eller låna böcker:

Saara Kuha, Käsin tehtyä saippuaa
Tatyana Hill, Handgjord tvål

5 kommentarer:

  1. Hej Ida Tvålbitarna ser läckra ut ! Hoppas ni inte förväxlar dem med osten . . . Hälsar Gunni

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Tack. ja då visst blev dom fina. Skulle bubbla duktigt om man skulle försöka sig på att äta dom tror jag ;)

      Radera
  2. Åh det här var som på beställning! Kan du kolla en sak åt mig? Jag hade lånat Saara Kuhas bok för någon vecka sedan och skrivit av ett recept på vit tvättvål som man bl.a. kunde ha som tvättpulver. Men nu när jag tittar på receptet undrar jag om jag har skrivit mängden kokosfett fel. Tror du att du kan kolla och meddela? Skulle vara jättetacksam : )

    Sedan hittade jag i en annan bok ett recept på schampootvål. Har inte hunnit bekanta mig med det, men om du vill så kan jag bra sända det till dig. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Den tvålen tänkte jag också pröva på, skulle ju vara så skönt att slippa tvättmedel, men ändå känna att man får rena kläder.

      hieno valkoinen pyykinsaippua
      kookosrasva 500g
      vettä 180g
      lipeää 91g

      Schampooreseptet mottages med stor tacksamhet :) så har man nått att utgå från (har tänkt försöka laga schampoo med kokosfett, det tycker tydligen inte löss om (lusprombleiskolan), och anis kanske...det måste forskas lite.. :)

      Radera
    2. Åh tack! Här är en länk http://frugallysustainable.com/2011/12/shampoo-bar-soap-recipe/

      Receptet som jag tänkte testa är följande:

      190 g vatten, 66,2 g lut, 200 g kokosolja, 150 g avocadoolja, 100 g jojobaolja, 50 g ricinolja, eterisk olja

      Men som sagt jag har inte testat än så jag vet inte vad det är jag ger ut : )

      Radera

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...