onsdag 3 juni 2015

kefir-smetana



Jag har tidigare skrivit om mjölkkefir. Lyckades glömma bort och försumma den kefirgrynen som jag hade tidigare. Men nu har jag ingen fått tag på kefirgryn och nu finns det ingen hejd, har ny kefir på gang hela tiden och försöker på så många sätt som bara möjligt få den i användning.

Vanligtvis använder jag kefir i smoothies och blandar med det i joghurt, men har länge tänkt ta ett steg till och öka anvädningen ytterligare. Och eftersom jag gärna använder mig av Creme fraishe eller Smetana i matlagning (och jag länge velat experimentera med att ta fram egen) så var det ett mycket lätt beslut att göra kefir till smetana. Mycket lätt var det också.


Kefir-smetana
Utgå från grundreceptet. (finns här)
Använd gärna grädde eller väldigt fet mjölk.
Låt kefiren stå extra länge, gärna två dygn. (detta gör att kefiren blir syrligare och tjockare)
Avlägsna grynen och häll sedan kefiren i ett kaffefilter eller i en ren (och gärna struken handduk)
Vänta tills önskad konsistens uppnåtts.
Färdigt.

Jag tycker själv kefir passar utmärkt som Smetana eftersom kefir är så syrlig.

Mera kefir experiment på kommande. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...