tisdag 3 februari 2015

futondynor




Jag har tidigare skrivit om vår futon säng (länkar här och här). Madrassen har vi varit mycket nöjd med. I samband med madrass byte böt vi även ut våra syntettäcken mot täcken i helbomull eller duntäcken.Och skillnaden var enorm. Att få sova med enbart naturmaterial på alla sidor gör att man svettas mycket mindre! Nu före jul var det dynornas tur. Prövade först byta ut innehållet i min kudde till ull (finns här) men kändes som om ullen borde fyllas på hela tiden eftersom att ullen "sätter sig" och inte förblir fluffig, så kände jag mig inte helt nöjd. Dunkuddar har vi prövat på,och det använder ännu en del av familjen. Men eftersom att vi tyckt om futonmadrassen ville vi även pröva på futondynor.

För att göra det hela mycket mera invecklat så finns det sålkart dynor som är olika tjocka, stora och har olika många punkter på dynan. Rekomenderar inte denna dyna till en som önskar sig en dyna som huvudet sjunker in i, sådan är inte futondynan. Futondynan är på samma sätt som futonmadrassen fylld med bomull, vilket gör att den är stadig och tung men då samtidigt stöder nacken.






En del av familjen använder fortfarande dunkuddar. Dun är skönt och mjukt och återfår alltid sin form och blir fluffigt. Borde ha en kanalsydd kudde med dun i, skulle säkert bli favorit.






Jag har även en bovete dyna. Den är skön och stadig att sova på, och har den stora fördelen att dynan går att forma. Det tar dock en stund att bli van med denna, just för att den är så "hård" och den har även ganska mycket ljud när man rör sig på natten. Den är inte i sängen varje natt men ganska ofta, min nacke gillar den men...


Nästa projekt är att även skaffa futon madrasser till barnen.... men då måste alla sängar även bytas ut (till sängar med spjälbotten), så det är ett större projekt..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...