fredag 28 november 2014

Swants ullbyxor av stickadtröja

Varje år väcks mina pysslar-gener till liv så här års. Jag har samlat på mig en hel del tyger och gamla kläder som jag nu tänker hitta ny användning för, bara jag tar mig tid. För tid finns det alltid, men orken... Lovade ju att återkomma med Swants, alltså ullbyxor omsydda från gammal stickadtröja. Jag har i flera år gått och varit avundsjuk på barnens ullbyxor men att sticka ullbyxor i min storlek har inte varit så lockande. Men för ett år sedan ramlade jag över instruktioner på hur man kan återanvända en gammal tröja och laga ullbyxor, så köpte en gammal stickadtröja från loppis och har nu bara gått och väntat på det kalla vädret..




Tacka vet jag pinterest, hittar jag nått som inspirerar nått jag vill laga nån bra ide så får jag det sparat där. Även swantsen har jag sparat där. Det går att sy dessa på många olika sätt, West Knits har en modell med bra passform ( har man stor stickatröja så är det bara att sy in och minska på) och Instructables har en mycket enkel modell med lös och skön stil (men som kan vara svår att få innanför utebyxor om man så vill)







Vill samtidigt rekommendera boken Lisens Örtspa skriven av Lisen Sundgren, köpte mitt exemplar för ca två år sedan och det är en av de böcker som tillbringar minst tid i bokhyllan. Många fina recept på salvor, skrubbar, oljor... av sånt man kan plocka i naturen eller har hemma i skåpen.

Nu får vintern komma.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...