lördag 29 november 2014

Salt pulling

Man lär sig något nytt varje dag. Medvetet eller omdedvetet. Eftersom jag hör till dom som oftast söker medvetet efter saker att lära sig så lär jag mig mycket nytt. För mig intressanta saker, men sådant som andra inte kanske förstår att uppskatta.

Saltpulling hör kanske ditt. Egentligen heter det dock inte så, men kan ju inte komma på vad det heter på det främmande språket...så döper det hellt kallt till saltpulling, eftersom att det går ut på samma sak som oilpulling som jag testade på för en tid sedan - ta bort orenheter.

Salt har den underbara egenskapern att den tar död på bakterier. Förr var det ett vanligt sätt (för de som hade tillgång till det dyrbara saltet) att lagra mat med hjälp av saltet. Tex laga saltsvamp eller varför inte laga en egen skrubb som innehåller salt, där det då både konserverat och motverkar svettlukt. Jag har även tidigare skrivit om salt, och då också använt det som munskölj.

Så blev väldigt glad (och intresserad) av att höra att salt används i länder där man inte alltid har tillgång till tandborste och tandkräm. Ja eller iallafall används det med jämna mellanrum (en gång i månaden kanske) för att göra en grundligare rengöring.


Salt pulling från Irak
1/2 tsk salt sätts i munnen, vill du tillsätter du även undefär lika mängd vatten. Saltet för du runt i munnen gnuggar (med fingret) mot tänderna gärna flera minuter. Tillför sedan lite vatten och skölj och gurgla med detta. Jag kan ju förvarna att smakupplevelsen är unik, det är inget man vill svälja (och inte heller får, stora mängder salt kan vara farligt).

.
.
.
.

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att se att någon annan också använder salt. Brukar strö lite salt på tandborsten ibland. Tänderna blir så fina, släta och ljusare då all missfärgning av te, kaffe och rödvin försvinner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tänk så bra, slipper köra iväg och köpa...bara att öppna köksskåpet :)
      Ida

      Radera

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...