söndag 26 oktober 2014

laga egen ost

Ett ganska väntat steg kan jag tänka mig. Vill ju kunna allt själv.. Nu har jag lagat egen ost. Fått vara på ostkurs. Ost är lite som tvål, man förväntar sig att det skall vara väldigt invecklat att laga, men det var det ju inte..det krävdes en liten push för att komma igång bara. Och nu finns det längre ingen hejd, jag tänker ost från morron till kväll. Ett bra vitsord till kursdragaren alltså. Brinner av iver och vill såklart dela med mig av denna härliga kunskap :)

Ost tillverkning påminner mycket om yoghurt tillverkning, men är bara att man fortsätter processen.

Den första aha-upplevelsen var att det är möjligt att laga alla sorts ostar hemma. Kan köpa favorit mögelosten och använda den som grogrund för en egen mögelost. (På samma sätt som yoghurt tillvekning, använd de smaker man gillar)

Pastörisera eller inte är frågan. Smaksak som det mesta. Opastöriserade ostar sägs vara godare än opastöriserade, detta har jag (ännu) ingen erfarenhet av. Vet inte om jag nånsin ätit opastoriserad ost, I Finland är vi så försiktiga och ser risker i allt och vill sälja "säker" mat med bästföre datum långt fram.. Jag väljer iallafall att inte pasrörisera min ost, i hopp om att få behålla lite mera av de nyttiga mjölksyrebakterierna och få godare ost.

Två ostar är pågång. En naturell ost med bara salt på ytan. Tänkte ha den att mogna två månader, passligt till jul. Den andra vitmögelost. Men detta är bara en början känner jag. Tänk att få fylla julbordet även med egna ostar.






På samma sätt som allt annat, alla har sitt eget sätt att laga ost. Eftersom att jag ännu bara hunnit laga två ostar så har jag ännu inte utvecklat eget sätt att laga ost på, återkommer antagligen med recept när jag hunnit pröva mig fram lite och hittat vad jag tycker funkar bäst. Lite förslag på recept:

ett sätt att laga ost (+en massa fina ostrecept)

mozzarella (egngelska)

feta (danska)

det här är mitt mål..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...