onsdag 4 juni 2014

Skvattram

Skvattram är en av de växter jag brukar plocka och torka till hönornas reden i hopp om avskräcka löss. Mera om detta en annan gång...

Denna gång plockades skvattram i andra syften, inte enbart för att de är vackra. Skvattram sägs skrämma mal. Detta hoppas jag innerligt, för under förra vinter var det många par vantar och strumpor som fick besöka min mors garnstump och nål, ja alltså bli lappade för att malen mumsat på dom. Inte trevligt.



Resultatet efter en trevlig skogspicknick blev små skvattramkransar som nu får torka på ett luftigt ställe före det flyttar nära yllekläderna. :)

Samma växt går också att använda som myggmedel, att gnugga sig rejält med en kvist sägs funka. Jag kommer alltid ihåg detta när jag myggbiten är på väg ut ut skogen.. Kanske en saltskrubb med skvattram skulle funka bra sommartid, lagom myggavskrämmande och malarna lär ju också då hålla sig på avstånd. :)




Senare i sommar hoppas jag hitta lavendel som kompis till skvattram, de borde båda hålla malen borta (vi har en hel del ylle..)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...