lördag 7 juni 2014

tre gröna skrubb

Gräsmattan har fått växa i lugn och ro, vilket daggkåpan gillar. Det finns egentligen massor med växter på egen tomt bara man låter gräsmattan växa sig lite vild och låta ogräset finnas kvar på vissa ställen, tex nässlor, maskris, daggpkåpa... Och just för att daggkåpan vuxit sig så stor och fin blev jag inspirerad att använda den...
Daggkåpa sägs föryngra huden, så tyckte det skulle passa bra att pröva laga en skrubb. Jag använder skrubb ibland istället för duschtvål. Man får bort lite döda hudceller och huden blir len och fin av oljan man har med.


Daggkåpeskrubb
1 dl socker
1 dl daggkåpa
10 maskrosblommor
1 dl olivolja
1 msk kokos olja
2 tsk honung

Mixa ihop alla ingredienser med en stavmixer och förvara i glasburk.









Passade även på att göra två andra skrubbar när jag en gång höll på... :)







Björkskrubb
2 delar salt
1 del björklöv
1 del rypsolja

mixa ihop alla ingredienser med stavmix.


Granskotts skrubb
1del salt
1 del granskott
1 del olja
några rönnblommor

Mixa ihop alla ingredienser med stavmixer.
Om man bara lagar en liten sats så kan man lämna bort saltet och minska på oljmängden, gransptten i sig har en egen skrubbeffekt. Saltet satte jag för att förlända hållbarheten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...