måndag 14 april 2014

ungar och kyklingar = nu är det vår

Väntans tider...

Första kullen med vår nya kanin hane Laku är födda. Viiru födde i går tre små ungar, en mörk var den ända jag såg, de två andra kände jag bara i boet. Ville inte störa mera, Viiru var lite nervös. Först väntar man på att ungarna föds, och sedan väntar man att ungarna skall växa så man får se hur de ser ut. Tror ju att de kommer bli underbart söta.

I kväll hörde jag även pip från Betas ägg. Köpte in 10 st avelsägg som hon nu troget ruvat. Men ännu är loppet inte vunnet, de skall klara av att ta sig ut ur ägget, och överleva det första dygnet. Jag genomlyser inte ägg alls, utan låter alla ägg ligga kvar tills hönan lämnar boet med kycklingarna, så vet inte om jag skall vänta mig två kycklingar eller fler. Vill störa den ruvande hönan så lite som möjligt. Brukar dock märka äggen så jag lätt kan se om någon annan höna fyller på med nya ägg, så det inte blir för trångt i boet. I morron blir det förhoppningsvis kykling fotografering. Hönorna Bhoomi och Berit ruvar också, så mera kycklingar på kommande i slutet av månaden, då från våra egna ägg. :)


Det ända trädgårds arbete som jag gjort är att gräva efter mask till hönorna samt sökt fram en gammal trälåda att odla (ogräsfritt) i. :) Allt har sin tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...