söndag 13 april 2014

väntar hem vaktlar

För två år sedan hade vi vaktlar, dessa flyttade ifrån oss när vintern kom. Och fast vi då tyckte att vaklar var för små både med tanke på kött och ägg så har jag bestämt att vi nog skaffar vaklar nu igen. Senaste sommar ruvade alla våra dvärgkochiner så ägg tillverkningen stannade av och vi fick köpa ägg, gissar att samma sak kommer hända i år igen. (För tillfället har vi två hönor som ruvar och en tredje som berättat att hon också kommer skaffa kycklingar), så för att försäkra oss om att vi får äta egna hönsägg i sommar så får några vaktlar flytta hem till oss igen.
Vaktlars ägg sägs vara dunder ägg, att dom (fast de är så små) innehåller mycket mera nyttigheter än vanliga hönsägg. Här finns lite mera info om dunderäggen. :)

Så här förbereds det. Värmelampan skall fram (de är bara ca 3 veckor gamla när de flyttar till oss), jag lagar bon av vide, håller utkik efter rötter och kvistar som de får gömma sig under och funderar var jag skall placera vaktel buren som vi tidigare gjort av ett gammalt klädskåp.



....egentligen skulle jag ju vela ha kalkoner, gäss och ankor också, men det tar vi ett annat år... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...