lördag 1 november 2014

reflexväst

Reflexväst är nästan ett måste när man bor i mörka Finland, och vill promenera på kvällen. Jag har inget emot att ha vanliga små reflex på mig, och tyvärr har jackor oftast har inga reflex alls. Men jag känner att jag inte vill lysa som en neonboll (som man gör med vanliga neonfärgaade västar), vissa dagar vill jag ta en lugn promenad i mörktet utan att lysa upp hela vägen, få känna mig lite gömd och glömd och gå i lugn och ro...men ändå synnas i mörkret när en bil kommer, och då passar inte neonvästen in. Så jag tillverkade en egen reflexväst som fyller samma funktion men känns roligare att ha på.

Reflexen sprättade jag lös från en gammal reflexväst som räddast från ett stort företags roskis (pga att tyget var söndrigt på västen). Tygen till min reflexväst hittade jag i mammas skåp.
Ville ha en modell som man trär över huvudet och fäster vid sidorna. Ritade ut en mall på en tidning och utgick sedan från det.



Dubbeltyg för att få lite stadga i västen. Gammalt klänningstyg som kantband. Klippte reflexbanden o lite olika tjocklek och sydde fast dom.



Denna reflexväst gjorde jag för två år sedan. Den har inga perfekta sömmar. Kantband gjorda av gammal klänning, återanvända reflex, gamla tyger.  Men den fyller en fuktion. Vissa dagar använder jag istället neonvästen, när mörkret känns för tät och jag inte har nått emot att lysa upp med lite neon :)

2 kommentarer:

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...