fredag 15 februari 2013

dagen efter

... tja eller flera dagar efter.. efter spysjuka /maginfluenssa/ kräksjuka/ magafari..ja, hur det nu heter. Friskförklarade mig nog redan i går/förrgår..men det tar sin tid att få full fart på efteråt. Silvervatten var nått som jag för första gången fick höra om idag. Nått man kanske borde pröva på? Sivler vatten och vitpeppar för att kuriera sig mot denna fasansfulla sjukdom, vore abslolut värt ett försök!
När vi var små drack vi silver te, men det innehöll inte alls samma saker, det var bara varmt vatten, socker och mjölk..hmm undrar om det också biter på spysjuka?? :)

Dagar som denna bara flyter förbi. Men kan helt klart säga att dagens höjdpunkt var att få hämta eko-nötkött. Att ha frysen fylld med kött känns bra. Det har väl med våra anfäder att göra, samlarna. samlaihop så man klarar sig över vintern. För mig finns denna instikt väldigt starkt, börjar mitt samlande genast nässlorna kommer fram och håller på ända tills snön tar de sista trattkantarellerna. Och hittills har vi hållit oss vid liv varje vinter :) hah

Naturprodukter som man själv kan tillverka är det jag hällst av allt använder. Sitter nu och planerar hostmedicin av granskott...lite tidigt jag vet. Men man ska ju vara ut i tid. Förra året var jag för sent ut när skotten redan vuxit sig till kvistar, och ja.. få se hur det går i år. Hostiga har vi varit i vinter, så synd att det inte fanns annat änn honung att tillgå (men det funkar också ganska bra). Planerar sy färdigt mina haremsbyxor. Planerar laga tvål nån kväll. Planerarbli frisk o orak med allt jag planerar.

igen bild. bara en massa flum flum text idag

2 kommentarer:

  1. Jag kör alltid med vitpeppar när jag hör att magsjukan är i knutarna. 10-15 vitpepparkorn sväljes hela tillsammans med vatten 1-2 ggr per dag. Än så länge har det lyckats. Peppar, peppar ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) tack för tipset. Det skall absolut prövas, för nästa gång står jag gärna över magsjukan (heter det så..?)! Kanske det då är vitpepparn som håller bort magsjukan istället för Silvervattnet som jag hörde om..

      Radera

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...