fredag 13 november 2015

guldmjölk








Influensa tider, dags att boosta imunförsvaret lite tyckte jag och kokade nått som jag länge tänkt pröva på, nämligen Guldmjölk. Ingredienserna har alla sin givna plats och sin uppgift.


Del 1
Gurkmejapasta 

1/2dl gurkmeja
1 1/2 dl vatten
en nypa svartpeppar

Koka på svag värme i ca 10 min.




Del 2
1tsk gurkmejapasta
ett halft finger färsk ingefära  eller 1/2tsk torkad
4 krossade kardemumma kapslar
1 msk honung
1 tsk kokosolja
en liten bit chili
kanel
svartpeppar
4 dl valfri mjölk
(vanlijpulver)


Lägg alla ingredienser (förutom honungen som du lägger i just före du börjar dricka) i en kastrull, och låt sjuda nån minut. Sila drycken och avjut.

Jag har lyckats fasna för drycken och dricker den flera gånger per dag, antar min kropp behöver den just nu.. Drycken blir bara starkare för var gång, ökar mängden kryddor. :) Nam



2 kommentarer:

  1. Åh vad det låter spännande! Det måste jag försöka orka testa. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är fortfarande beroende (i behov) av guldmjölken...dricker den fortfarande varje dag. :) Ida

      Radera

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...