onsdag 21 januari 2015

trolldeg på burk

Trolldeg har jag skrivit om förut, då ett vanligt recept, detta hittar du här.

Jag tycker trolldeg är ett perfekt till mycket. Jag rör ganska ofta ihop en smet när jag skall försöka städa (att städa med en treåring brukar resultera i att mera saker kommer fram än vad jag hinner städa undan). Och ibland kan det även vara bra att ha en färdig burk med trolldegs ingredienser, bara att tillsätta vatten och lite olja. En sådan burk är lätt att ta med när man skall till mommo och moffa och leka eller varför inte som gåbortpresent till likasinnade. Lite extra blir det även om man färgar trolldegen med kryddor.


Trolldeg på burk:

3dl vetemjöl
1dl finsalt
ev färg bestående av kryddor

tillsättes sedan när degen skall användas:
1dl vatten och lite matolja (gör gärna en etikett med dessa instruktioner på burken, annars finns det en risk att man glömmer bort hur stor mängd vätska det skulle vara) :)


Jag använde paprikapulver som färgsättning i denna deg. Andra förslag är tex sprirulina, cyrry, gurkmeja, eller att färgsätta med rödbetssaft/vatten istället för att tillsätta vatten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...