måndag 8 september 2014

saltsvamp och svampsallad


Vi har ett super svampår i år! Och vad är då bättre än att få vara på svamp kurs, så med mera självförtroende att pröva plocka ny svamp så har jag nu plockat pepparriska. Pepparriska är känd för att passa i svampsallader (hittar man inte den så går det bra med tex skäggriska). Jag skrev för något år sedan upp svärmors saltsvamp -och svampsalladsrecept och hart nu äntligen fått använda som, inte vidare svårt är det heller. Och eftersom vi redan har fyllt både skåp och frysbox med både torkade och förvällda svampar så tyckte jag saltsvamp passade som nästa.




nyburkat
klart för kylskåpet


Svärmors saltsvamp
(till 1kg svamp får man räkna 100-150g salt, men det går bra att ta det på högt och hellre överdosera saltmängden)

*Rensa och skär svampen.
*Förväll svamparna i 10 min i rikligt med vatten.
*Skölj noggrant av de förvällda svamparna genom en sil och låt dom droppa en stund.
*Ta väl rengjorda glasburkar. Varva salt-svamp-salt-svamp..avsluta med ett lager salt.
Se till att svampen täcks med saltvätskan som uppstår, sätt en tyngd på. Jag använde mig av en plastpåse som jag fyller med lite vatten, på samma sätt som jag gjort när jag prövat laga surkål. Det är nämligen viktigt att alla svampar är under den saltlag som uppstår annars möglar de. Uppstår det inte saltlag så det täcker svamparna när du burkar, så kan du lägga det i kylskåpet ett dygn, saltet drar nämligen ut vätska ur svamparna. Vid behov kan man även laga en saltlag: 1 liter vatten 1 1/2 dl salt (koka upp, låt svalna häll på).

Förvaras kallt, ju längre den förvaras ju saltar blir svamparna. Viket betyder att svamparna behöver blötas/sköljas längre när de används.

En positiv sak med att salta svamp är att det är möjligt att fylla på i burken om man hittar mera svamp i skogen, man förväller då den nya svampen och låter det svalna. Sedan fyller man på burken med samma princip-salt, svamp, salt. Man kan bra både fylla på och även ta bort en del för att använda, det viktiga är att se till att det finns tillräckligt med saltlag så Alla svampar täcks.








Simpel med god svampsallad:

Svärmors svampsallad
*skölj av den inlagda salta svampen /låt ligga i vatten ett par timmar (beroende på hur länge de lagras)
*kläm ur vattnet ur svamparna och hacka smått
*finfördela rödlök
*cremefraich/gräddfil/smetana blandas med.
Använder man pepparriska så behövs ingen peppar, men använder man andra riskor så är det gott att sätta med lite svartpeppar.





sprängtickate och svampsalladsmörgås i svampskogen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...