måndag 15 september 2014

rönnbärsskrubb

Vi är skogsmänniskor och trivs i skogen hela familjen, ja men inte alltid alla, men kommer vi oss ditt så stortrivs vi oftast. Kräver inte så mycket, dagg på spindelnäten och dimma...finns alltid nått att upptäcka både för stora och små :) Oftast har vi saft och nötter med om orken tar slut.




Svamp och rönnbär satsade vi på senast vi var till skogs. Fast vi redan plockat massor av båda sorterna så vet vi ju att det finns mera, och ännu finns det rum i frysboxen..





Jag har tidigare skrivit om rönnbären, dessa dunder bär som sällan blir plockat. Synd tycker jag så har försökt hitta på sätt att ta tillvara dessa bär.

Man brukar ju säga att huden "äter" det som den matas med. Salvor och skrubbar tycker jag är ett bra sätt att ta hand om sin hud. Rönnbären innehåller massor med c-vitamin, antioxidanter, mineraler och karoten och dessa nyttigheter skulle jag ju gärna mata min hud med.

Jag använde mig av torkade rönnbär för att göra en hållbar skrubb. Vill man använda färska rönnbär går detta även bra, då krävs inte att man tillför så mycket vätska och skrubben skall då användas genast.


rönnbärsskrubb
1 dl torkade rönnbär
1dl röda linser
en hand torkade ringblomsblad

Mixa alla ingredienser till ett mjöl. Förvara dessa i en glasburk. När det sedan är dags att använda skrubben så behöver du en våt substans; vatten funkar bra, men vill man lyxa till det lite så kan man använda lite matolja, grädde eller yoghurt och kanske en klick honung. Använd ca 1/2dl pulver och 1/2dl vätska, så konsistensen blir grötig. Massera in hela kroppen och duscha sedan bort.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...