måndag 26 maj 2014

nässelsoppa

Av nån orsak så uppstår det alltid en massa grillad mat när vackert väder kombineras med gäster. Vackert så. Men för mycket är för mycket tycker min mage, så när veden tändes i grillen igår så gick jag istället till trädgården och plockade en skål full med nässlor. Med inpiration från boken Maten är min medicin recept på spenat soppa tillagade jag nässelsoppa istället för att igen äta grillad mat.
Vanligtvis innehåller nässlesoppa både vetemjöl och mjölk, men inte denna (förutom att jag valde att sätta lite smetana när jag serverade)




Nässelsoppa
Nässlor (40-50st 10 cm nässelskott) kokas i vatten ca 10 minuter, lite vatten lämnas i kastrullen (rästen av vattnet tas tillvara) och mixas med nässlorna.

3 skalade och klyftade potatisar
ingefära
vitlök
vatten (bara så potatisarna täcks) kokas till potatisarna blivit mjuka

Mixa ihop nässlorna och de kokta potatisarna tillsätt lite koriander, gurkmeja salt och peppar låt koka upp. Servera med tex lite lime och smetana.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...