torsdag 20 februari 2014

kokoskex


Till senaste kalas vi hade i huset, 6års kalas, prövade jag laga lite nyttigare alternativ med annat änn vitt socker. Det blir så automatiskt när jag ändå måste fundera vad jag kan äta pga Candida. (Ännu klarar min mage inte av dessa kokoskex fick jag konstatera) Det blev olika nötbollar och bollar med torkade frukter doppad i mörk choklad, men där fick vi nog konstatera att de traditionella kokosbollarna nog tog hem segern! (blir väl att vidareutvekla det reseptet och byta ut det vanliga sockret). Kokoskexen hade också bra åtgång!


kokoskex


150g smör
1 dl fruktsocker (kunde vara lite mindre tycker jag)
1 dl kokosflingor
2dl speltmjöl
1/2 tsk matsoda
60g hackad mörk choklad

 Blanda alla ingredienser och forma till ca 30 små bollar. Grädda i 150gr i ca 12 minuter. Låt svalna på plåten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...