tisdag 12 mars 2013

besök biblioteket

besök biblioteken så länge dom finns kära du.
Tänk vilken lyx vi har att få läsa o titta i en massa böcker utan att köpa dom, tycker jag. Visst är vi i Finland bortskämda med många andra saker..föräldrapeng, arbetslöshetunderstöd, gratis skolor, billig vård,osv osv..... Men våra bibliotek är icke att förglömma, vilken guldgruva och vilken lyx!!
Vi är inga bokslukare, men gillar böcker... att lämna tillbaka dom på rätta dagen är kanske inte vår starka sida, men ännu har de inte klippt sönder mitt bibliotkeskort..

http://www.kirjastot.fi/


Förövrigt. Jag fick pröva på att avliva en av våra kaniner, ensam, de hade haft slagsmål och den ena hade fått sig ett ordentligt kok stryk. Så det har varit mycket funderingar kring kaninerna på senaste tiden. Sitter just nu och hör när vår nya (innekanin!!) gnagar förnöjt på en kvist. Ja, så gick det. Har ju hört att de kan bli deprimerade om de plötsligt blir ensamma. Så med Viola i tankarna sökte jag snabbt efter en till kanin, och hittade en innekanin. Kunde inte motstå denna skönhet, Viiru. SÅ hon fick föja med hem, fast sällskap till Viola blev det dock inte, Viiru kan ännu inte flytta ut. Innekaniner kan flytta ut först när det är ca 10gr ute. Men Viola går det tydligen ingen nöd på, hon tror tydligen att slagsmålet lett till graviditet, för hon boar och fixar. Stackars Viola, hormonerna styr. :)


Violas bo



(försöker i morron sätta in en bild på vår nya skönhet, för nu bråkar datorn..)

2 kommentarer:

  1. Ha ha vi har också en kanin som heter Viola : )

    Och senast igår tänkte jag på att jag verkligen älskar bibliotek och att de nog kanske är den del av skatten som jag utnyttjar mest. Vi har en väldigt duktig bibba-tant som med tiden har lärt sig vad jag tycker om. När jag inte har någon bok på lager kan jag alltid fråga henne efter tips. Och när jag ser att hon ringer på min telefon blir jag alltid så glad för då vet jag att någon efterlängtad bok äntligen har blivit inlämnad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Ja tänk vilken lyx, speciellt då med förmånen att låna från ett litet bibliotek där man lär känna bibba-tanten. Men så långt har jag dock inte kommit att "min" biblotikarie skulle tipsa mig. :)

      Radera

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...