lördag 21 oktober 2017

våffelbröd med gröt som grund


Många har undrat hur jag gör våffelbröd, och speciellt nu när brödet nämdes i Mathatidningen där jag var med. Det svåra med våffelbrödet är att jag gör det på så många olika sätt. Har bloggat om dom tidigare, men även det inlägget var väldigt fluffigt och ostrukturerat, mera för att ge lite inspiration till att våga pröva på. Vill slå ett slag för våffelbrödet igen. Vi vill ogärna äta bröd med jäst och vetemjöl och sådana bröd är svåra att hitta (läs:omöjligt) Men tack vare en Candida bok så har våffelbröd blivit en del av vår vardag. Och har prövat på många olika kombinationer av innehåll i dessa.
Vår favorit som jag oftast lagar har jag den kalla morrongröten som grund, och det ger väldigt fina och fluffiga våffelbröd, och vet att det är just de bröden som flera är intresserade av att pröva laga, så ska pröva mig på en liten förklaring.

 Börjar med kvarbliven havregröt (kokat på vatten och havregryn)


  
Tillsätter oftast sesamfrön, majsmjöl, kornmjöl, phyllumfröskal (en viktig ingrediens när man använder gröt för att binda ihop och det inte ska bli för fluffigt), vatten, örtsalt och olja.
Ungefär en del gröt, en del mjöl och en del sesamfrön och en lite större skvätt olja.

Smeten får bli ganska tjock, ungefär som en lös semledeg.



Gräddar i våffelhjärn på låg värme i ca 5 min




Passar jätte bra med hummus till mellanmål, brödet till soppan eller lägger man lite honung på så ersätter det bullat till kaffe.

Lycka till.

Våga fråga om det är nått du funderar på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...