torsdag 18 juni 2015

mysken Anki


Till oss har det , såklart, flyttat en til myskankedam, Anki. Hon är en äldre dam (äldre än tre år) som hunnit vara med om den del äventyr, hittats på rymmen med sin syster och fått ett hem, vant sig med människor och höns. Och nu har hon fått flytta till oss. Hon har helt klart mera livserfarenhet än de två, under året gamla, vita myskankorna som vi har. Anki förstår att uppskatta maträster, en helt klar ledare och en enorm tillgång att lära upp de andra två.

Har gått och väntat på ägg, men inga har jag hittat. Eftersom att de går ute från morron till kväll har jag bara suckat och konstaterat att de antagligen använt nån buske som bo. Men icke, jag har bara varit för dålig att söka! Ankor täcker tydligen över sina ägg när de beger sig ut på äventyr. Hittade en kväll 4 ägg i lådan inne hos ankorna. Tog ett och lämnade de övriga. Lite svårt att veta om jag skall tillåta dom ruva mera...mitten av juni nu.. med god tur börjar de ruva i början av juli och ska sedan ruva ca 40 (!!) dagar. Det betyder ällingar i mitten/slutet av Augusti. Inte mycket tid att växa sig feta på före vintern och ev slakt kommer.. Vet inte vad jag skall göra. Orka vänta till nästa vår?


1 kommentar:

  1. It was very useful for me. Keep sharing such ideas in the future as well. This was actually what I was looking for, and I am glad to came here! Thanks for sharing the such information with us.

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...