onsdag 12 november 2014

Surkål

Förra året lyckades surkålen, i år kom det mögel på ytan. Kanske det var för varmt när jag prövade laga den i år?! Jag har alltså prövat laga surkål två gånger, med en bok som facit. Böcker är underbara...ja vilka skatter de kan vara, speciellt när man inte har någon att fråga råd av. Men har jag möjlighet att gå på kurs så gör jag ju det. Och till all lycka så fick jag gå på mjölksyrningskurs och fick då svar på många frågor. Så denna gång borde det lyckas! :)


Långt ifrån kunnig surkålerska är jag, men vill ju gärna uppmana andra att pröva på detta. Mjölksyrade grönsaker är super på många sätt. Inte då bara ett bra sätt att ta tillvara skörden, men även mycket bra för tarmfloran. Tycker man inte om surkål så kan man försöka sig på nått annat istället..


Probiotika/mjölksyrning/fermentering och varför sånt kanske nån undrar, det finns massor med bra läsning i ämnet. En bra start är att läsa tex: här. Några av de vanligaste produkterna i butikshyllan är antagligen yoghurt, som man även kan tillverka själv, Yoghurt bygger på samma sak som tex surkål, men det är olika mjölksyrebakterier som arbetar, samma är det med kefir.


Istället för att skriva ner recept så linkar jag idag. Tareq Tailor som har en jätte fin bok, "Sylta, safta och lägga in", om olika konserveringssätt. Och hittade även ett av hans recept på nätet:
Tareqs surkål


Det finns ju massor av saker som man kan mjölksyra. Morötter, rödbeta, vitlök... Men en sak som jag skulle vela pröva är att laga "limsa" (/läsk). Skulle ju vela hitta en sak som även barnen skulle gilla, surkålen är det bara jag som tycker om.. Lägger med en länk på limsa, som jag nån dag planerat pröva (återommer säkert med ett blogginlägg om detta då)

För mera läsning:
handbok i vardagsekologi
Syra själv
Mjölksyrejäsning av grönsaker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...