onsdag 15 oktober 2014

fermenterad hönsmat del 2

För en tid sedan skrev jag om att jag tänkte testa sura hönsmat. Ja alltså med samma process som man gör surkål, göra nyttigare mat till våra höns. Helsäd kan vara svårsmält för en hönsmage (kan bli problem med kvävan), och eftersom att vi inte har en sädeskross så fick jag tänka till. Detblev fermenterad hönsmat. Mera om hönsmaten kan du läsa om här.



Så hur gick det? Ja, våra höns mår bättre än nånsin, och lägger massvis med ägg! Jag har ingen vetenskaplig undervisning att hänvisa till för att bevisa att det beror på att jag ändrat deras diet, men jag känner i lilltån att det nog måste bero på detta. På hösten brukar ju äggmängden avta naturligt pga att de ruggar och vädret blir kallare. Men inte hos oss. Våra hönor sprutar ut ägg som om de trodde det var vår! Och då måste jag ju tillägga att dvärgkochiner inte är de hönor man skaffar för att få mycket ägg, de är alltså inte känd som duktiga äggproducenter.

 Känns som vi ännu är i startgroparna med att pröva fram vad som funkar. Prövade blanda med vitlök (det brukar jag ge till hönsen eftersom att ohyra ogillar lukten) men i fortsättningen blandar jag ner det först i matskålen, inte i fermenteringsburken, samma sak gäller torkade och krossade äggskal.

Fast det är meningen att man kan fortsätta fylla på samma grundsats hur länge som hällst (har jag läst mig till) så har vi börjat en ny sats efter att ha använt samma grund i ca 1 1/2 vecka. Känns som att vattnet behövt bytas ut då..

Våra hönor äter alltså nu fermenterad hönsmat bestående av:

en grund på
havre, vete, korn
och så varierar jag med
gröna linser
sesamfrön
linfrön
ärter
solrosfrön



de äter även (som jag blandar med i matskålen först före servering) samma som tidigare:
torkade rönnbär
torkade söndersmulade nässlor
yoghurtlöpe
torkade äggskal
matrester
mer om det här


1 kommentar:

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...