onsdag 2 april 2014

kombucha istället för mjöd

Kom just på att jag kan ersätta traditioell mjöd med kombucha i år. Har haft en kombuchababy i skåpet många veckor och nu är det dags att ta reda på om den vill vakna. Så idag har jag äntigen kommit mig för att koka kombucha! :)
Kombucha är en svamp som har många hälsofrämjande egenskaper som du tex kan läsa om på morotsliv. Den har på samma sätt som Kefiren en possitiv verkan på tarmarna.



Jag har köpt en kombutha baby från Ekosoppi i Vasa, eftersom att jag inte känner någon som har kombucha. Det var ett komplett paket med allt man behövde (förutom vattnet). Det skulle räcka till ett 5liters kombucha. Men eftersom att man måste börja lite försiktitgt när man börjar dricka kombucha (av samma orsak som Kefir) så valde jag att laga bara 2 1/2 liter (det var även lättare att hitta burk att laga kombuchan i). Bra beskrivning på tillvekning hittar man tex här


Här skall svampen nu stå i 8-12 dagar. Hoppas det lyckas. Återkommer med resultat :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...