tisdag 22 januari 2013

raku keramik

I höstas var jag på raku kurs, keramikkurs. Med lärare Monica Björk. Raku är ett sätt att bränna keramiken på. Första bränningen sker i vanlig keramikugn, den andra bränningen... ja där hettar man först upp keramiken till ca 900 grader (beroende på vilgen glasyr man har) och så sätts de i ett eldfast kärl tillsammans med brännbart material (hö, papper, löv...beroende på årstid o vad man har). När det brunnit klart så får man med spänning öppna locket o se...




Några saker jag laga ligger ännu i skåpet.. men det som får vara framme el i användning:






Den lilla tvålskålen är laserad på ett annat sätt, Naked Raku, där man knaprar bort glasyren och jag smörjde sedan in den men min egen gjorda salva, som innehåller bivax, för att få den att bli vattenfrånstötande.

Har redan anmält mig till ny kurs i Raku :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...