lördag 6 april 2013

dvärg kochin

I flera år har jag längtat efter att ha höns igen. Lite närmare har det blivit varje år, men har ändå inte blivit eftersom att det inte känts motiverat att bygga hönshus när vi bor på hyra. I år fick jag äntligen till det. Kaninernas vinterbostad står tom (eftersom att den ena ligger i frysen och den andra gav vi bort, och de två "nya" hade varit innekaniner och måste fortsätta med det tills det blir varmare) så med motiveringen att vi skaffar små sommarhöns, beslöt jag mig för att ta steget ut och skaffa höns. Jag var snabb i vändningarna och kammade snabbt ihop några dvärgkochhönor. Egentligen ville jag ha en tupp och ca 3 hönor, men det var svårt att hitta. Så det blev en höna från ett ställe, en tupp och en kyklinghöna och en kyklingtupp från ett annat ställe (eftersom att de ville sälja kyklingarna i par för att inte bli med en massa tuppar). Så en äggläggare blev det, än sålänge.Går tupparna inte ihop så får den ena bli stek. En höna saknas ännu, vet inte var jag skall hitta. Skulle vela ha en äldre dvärgkochhöna som har livserfarenhet och visdom som kunde lära upp dessa vilsna själar. Alla de jag nu har har blivit kläckta ur maskin. Försökte få dom att gå upp på pinnen för att sova men de kurrade ihop sig i ett hörn, tuppen lekte mamma och värmde sina nya fruar (vet inte om lilltuppen tilläts krypa ihop med dom..), men kanske bra så, kanske de yngsta (kläckta i februari) inte ännu skulle klara av att sova på pinne ännu. Hmm.. får se om jag hittar nån höna. Funderat på att te en silkeshöna om jag inte hittar dvärkochhöna. Silkeshönor är också duktiga på att ruva ägg, så sannolikheten att hon fått växa upp med en hönsmamma är då lite större.

Kanske det blir bilder i morron, om de överlever natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...