måndag 21 augusti 2017

ta tillvara skruttig lök




Ibland blir inte skörden den man hoppats. Knäpparlarv är nått vi varje år haft mera eller mindre av. Hönorna äter dom gärna, men de hittar tillbaka och gillar att mumsa på vår lök. Så att torka löken inför vintern blir då svårt eftersom hållbarheten blir sämre.
Vi använder väldigt mycket lök och att vänta att de förstörs är otänkbart. Har tidigare tagit bort skadade partier och hackat både lök och blast och fryst in i minigrip påsar, men finns en risk att andra frysprodukter tar smak av löken. Så i år ville jag tänka om och pröva nått nytt.




Jag är väldigt förtjust i syrade produkter, både för de goda smakernas skulle men ävne med tanke på hållbarheten och inte minst för de hälsoeffekter som fermenterade produkter har. Där är reseptet enkelt, hacka löken och koka upp en saltlag (1 1/2liter vatten och 4 tsk havssalt) själv la jag i lite chili med för att ge det en tvist. Burken låter man sedan stå i rumstemperatur i 10 dagar och förvarar den sedan kallt. Mums

Den andra burken blev lite av ett experiment, med lag på prinsipen 1-2-3 (ättika-socker-vatten) även den burken fick chili med och lite andra kryddor.

Få se vilken som blir det vinnande konseptet (jag hoppas ju att det är den syrade som inte innehåller socker)

Härligt med skördetider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...